REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO
1 Podstawy prawne funkcjonowania
- Medspan Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie działa na podstawie obowiązujących aktów prawnych, a w szczególności:
a)ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 t.j. z późn. zm.);
b) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849 t.j.);
c) wpisu do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Małopolskiego zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 t.j. z późn. zm.).
2.Niniejszy Regulamin został ustalony przez Kierownika Podmiotu.
3.Postanowienia niniejszego regulaminu dotyczą osób zatrudnionych w Podmiocie oraz pacjentów korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w Podmiocie.
2 Definicje
Użyte w regulaminie organizacyjnym określenia oznaczają:
- Podmiot leczniczy (Podmiot) – Medspan Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie;
- Kierownik Podmiotu – członkowie zarządu spółki działającej pod Medspan Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie;
- Osoba wykonująca zawód medyczny – osoba uprawniona na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osoba legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny;
- Pacjent – osoba zwracająca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych lub osobę wykonującą zawód medyczny;
- Świadczenie zdrowotne – działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania;
3 Rodzaj i zakres działalności leczniczej. Cele i zadania Podmiotu
- Podmiot prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenie zdrowotne (kod resortowy funkcji ochrony zdrowia HC.1.3.9 – Pozostała opieka ambulatoryjna) w następujących zakresach:
Choroby wewnętrzne
Dermatologia i wenerologia
Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna
Medycyna rodzinna
Psychologia kliniczna
Neurologia
Okulistyka
Ortopedia i traumatologia narządu ruchu
Otorynolaryngologia
Pediatria
Położnictwo i ginekologia
Psychiatria
Urologia
Alergologia
Choroby płuc
Diabetologia
Endokrynologia
Gastroenterologia
Hematologia
Hipertensjologia
Kardiologia
Nefrologia
Reumatologia
Seksuologia
Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna
Choroby wewnętrzne
Geriatria
2. Celem Podmiotu jest prowadzenie działalności leczniczej oraz udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie wskazanym w ust. 1 na odległość, tj. za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej.
3. Do podstawowych zadań Podmiotu należy:
a) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji lekarskich na odległość w zakresach wskazanych w ust. 1 przez osoby wykonujące zawody medyczne;
b) promocja zdrowia;
c) edukacja pacjentów.
4 Struktura organizacyjna Podmiotu
- Podmiot leczniczy funkcjonuje poprzez:
a) zakład leczniczy: MEDSPAN Centrum Medyczne, ul. Mogilska 16/7, 31-516 Kraków;
b) jednostkę organizacyjną w zakładzie leczniczym: MEDSPAN ZDROWIE, ul. Mogilska 16/7, 31-516 Kraków.
2.W zakładzie leczniczym funkcjonują następujące stanowiska:
a) Kierownik Podmiotu (zgodnie z §2 pkt 2 Regulaminu),
b) Lekarz (zgodnie z §2 pkt 3 Regulaminu).
3.Kierownik Podmiotu zobowiązany jest do prowadzenia spraw i reprezentacji Podmiotu oraz wykonywania obowiązków nałożonych na kierownika podmiotu leczniczego właściwymi przepisami prawa.
4.Lekarz zobowiązany jest do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz pozostałych zadań określonych w Regulaminie.
5 Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
- Podmiot udziela świadczeń zdrowotnych w jednostce organizacyjnej MEDSPAN ZDROWIE, ul. Mogilska 16/7, 31-516 Kraków.
- W jednostce organizacyjnej są udzielane wyłącznie świadczenia zdrowotne za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
- Świadczenia zdrowotne za pośrednictwem systemów łączności lub systemów teleinformatycznych udzielane są przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 8.00 do 22.00.
6 Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- W Podmiocie świadczenia udzielane są przez personel posiadający wymagane kwalifikacje zawodowe oraz spełniający kryteria zdrowotne, określone odrębnymi przepisami prawa.
- Podmiot prowadzi dokumentację medyczną dotycząca osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych z zapewnieniem ochrony danych osobowych oraz udostępnia dokumentację zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Rejestracja jest dokonywana samodzielnie przez pacjenta za pośrednictwem platformy internetowej Podmiotu dostępnej pod adresem https://fajnarecepta.pl/.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
- Podmiot nie udziela bezpłatnych świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia
- Jeżeli istnieją ku temu wskazania medyczne, w szczególności w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pacjenta, lekarz skontaktuje się niezwłocznie z pacjentem w celu zalecenia stawienia się pacjenta w podmiocie leczniczym udzielającym świadczeń zdrowotnych, których udzielenie jest uzasadnione wskazaniami medycznymi.
7 Opłaty za świadczenia zdrowotne
- Podmiot udziela wyłącznie odpłatne świadczenia zdrowotne.
- Cennik świadczeń zdrowotnych dostępny jest dla pacjentów w każdym czasie na platformie internetowej Podmiotu pod adresem https://fajnarecepta.pl/.
- Pacjent wnosi opłatę za świadczenie medyczne przed jego realizacją.
- Opłaty przyjmowane są za pośrednictwem metod płatności dostępnych na platformie internetowej Podmiotu pod adresem https://fajnarecepta.pl/.
- Dowód wniesienia opłaty stanowi faktura.
8 Warunki współdziałania z innymi podmiotami opieki zdrowotnej
- Podmiot udostępnia nieodpłatnie dokumentację medyczną pacjenta podmiotom i organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, a w razie śmierci pacjenta – osobie przez niego upoważnionej za życia uzyskania informacji w przypadku jego zgonu.
- Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
- Podmiot udostępnia dokumentację medyczną pacjentów organom określonym w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta na ich wniosek w formie kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem lub poprzez wydanie oryginałów dokumentów za pokwitowaniem odbioru i zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, o ile uprawniony podmiot zażąda wydania oryginałów tej dokumentacji.
- Współpraca w pozostałych obszarach opiera się na pisemnych zleceniach lub wnioskach oraz na uzgodnieniach telefonicznych i bezpośrednio zainteresowanych stron.
9 Wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę.
- Opłaty, o której mowa w ust. 1, nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
a) pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie;
b) w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
3. Maksymalna wysokość opłaty za:
a) jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002;
b) jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,00007;
c) udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie może przekraczać 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie.
d) Opłata za kserokopie lub wydruk (1 strona) – 0,23 zł, przesłanie środkami komunikacji elektronicznej – 0,00 zł, Wyciąg lub odpis (1 strona) – 0,23 zł, informatyczny nośnik danych – 0,23 zł.
- Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 3, uwzględnia podatek od towarów i usług, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów usługa jest opodatkowana tym podatkiem.
10 Sposób kierowania jednostkami Podmiotu
- Kierownik podejmuje decyzje dotyczące działalności Podmiotu samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność.
- Kierownik jest przełożonym wszystkich pracowników oraz ich pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Nadzór merytoryczny nad działaniem jednostek i stanowisk samodzielnych sprawuje Kierownik Podmiotu.
11 Sposób kierowania jednostkami Podmiotu
Do zadań Kierownika Podmiotu należą w szczególności:
- organizowanie optymalnych warunków do realizacji zadań Podmiotu określonych statutem i zawartymi umowami oraz obowiązującymi regulacjami prawnymi,
- ponoszenie odpowiedzialności za funkcjonowanie Podmiotu,
- prowadzenie racjonalnej polityki kadrowej zgodnej z potrzebami zdrowotnymi pacjentów oraz potrzebami Podmiotu,
- stwarzanie warunków sprzyjających podnoszeniu jakości wykonywanych usług i rozwojowi Podmiotu w kontekście spodziewanych zmian i walki konkurencyjnej.
12 Prawa i obowiązki pacjenta
- W czasie korzystania ze świadczeń medycznych pacjent ma prawo do:
a) poszanowania godności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
b) świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej,
c) rzetelnej informacji o stanie zdrowia,
d) wyrażania zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach leczniczych.
2. Do obowiązków pacjenta należy:
a) przestrzeganie Regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu platformy internetowej Podmiotu dostępnego pod adresem https://fajnarecepta.pl/regulamin/ opisującego warunki umowy o świadczenie usługi telemedycznej,
n) przestrzeganie zaleceń lekarza.
3. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych ma prawo do złożenia pisemnej skargi do Kierownika Podmiotu.
4. Kierownik Podmiotu zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta.
13 Postanowienia końcowe
- Regulamin podaje się do publicznej wiadomości poprzez jego publikację na platformie internetowej Podmiotu pod adresem https://fajnarecepta.pl/.
- Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu wymagają dla swej ważności zachowania formy pisemnej.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 23 września 2021 roku.